KAFFE!

Nu när jag börjat få lite mer kontroll på mitt kaffeintag kände jag att det var dags att få köpa hem kaffe igen 😀 Stod igår vid kaffehyllan på City Gross och vred och vände på mig. Jag har ju läst på lite och fått veta att kaffe är den mest besprutande planta och att så mycket människor far illa av odlingarna så tar det dock verkligen emot att köpa. Faktum är att jag i Örebro jobbade med en tjej som bott nere i Afrika och sett vilka sjuka tankar av kemikalier arbetarna besprutade plantorna med, hon berättade även att bisarrt många dog av alla farliga bekämpningsmedel. Helt sick. Att välja ett KRAV-märkt och Fairtrade-märkt kaffe var givet, oavsett pris. Men så finns det de som säger att det inte spelar någon roll vilken typ av märkning produkten har, det är fortfarande ”skit” för både miljön och människan. Till slut vet man ju inte hur man ska göra, eller leva, men att lägga några kronor extra kändes ändå bra. Usch jag är helt kluven, kaffe är ju så gott… Men är det inte bara sjukt egoistiskt att tänka så? Bara för att jag har turen att födas i Sverige med helt sjukt bra förutsättningar? Men så kan man ju inte går runt och ha dåligt samvete. En sak är iaf säker: Vi kan bli mer medvetna och framför allt göra fler medvetna val! Bojkott för billigt kaffe! 

IMG_3581

 

 

One thought on “KAFFE!

  1. Bra val hjärtat! Alltid bättre att välja eko än annat. Dessa varor kontrolleras hårdare vilket ökar sannolikheten för att det du köper är bra. Pusss

Kommentera

