DET ÄR INTE LÄTT NÄR DET ÄR SVÅRT.

Alltså. Det här med gasugn. Det gör mig galen! Jag är verkligen ingen matlagnings-tjej eller bak-tjej av naturen, nej jag anstränger mig deluxe ska jag säga er. Fick jag välja skulle jag gärna käka hämtmat 7 dagar i veckan och det skulle nog min kille oxå göra, men det har vi ju såklart inte råd med. SÅ jag lagar och jag bakar och vi har gasspis och gasugn vilket är lika med förödande. Efter att ha bränt typ allt jag gör i ugnen, så började googla saken och insåg att det inte bara är jag som har problem med gasen.. Skööööönt viskar en inre röst och hoppet är tillbaka.

Dels så är i princip alla recept baserade på en vanlig ugns temperaturer och dels kommer alla värme som en kanon underifrån (gasen tänds och brinner endast i botten av ugnen) och bränner allt och ger nada färg på ovansidan. Nu har jag dock googlat fram lite bra tips och idéer som genast ska inhandlas. 1: En ytterligare plåt att ha längst ner i ugnen för att dämpa värmen. 2: En ugnstermomter för att ens veta hur varmt det är. Vi har en knapp med tariffer från 1-typ 10 och vad det motsvarar vet jag ju inte såklart. En termometer hjälper en hålla koll såååå grymt! 3: Mindre bakplåtar som gör att värmen lättare cirkulerar i ugnen. 4: Eventuellt ska vi köpa en baksten/pizzasten som vi kan lägga bakverken/maten på för att hindra den starka värmen, den är dock ganska dyr så provar nog det andra först.

Vilka problem man kan ha!! Riktigt nedrans i-landsprobem men det här handlar för mig om vår kost och hälsa och då stör det mig att jag inte får till det. Tanken är ju att jag vill vara en bull-mamma så det är lika bra att jag lär mig i tid 😀 Kram!

IMG_3769

Här är glutenfria cookies som jag gjorde förut som såklart är brända under :/

IMG_3770

Just nu är en del av dagens middag, rotfrukterna, i ugnen och det går bra så länge man rör på dem ofta. Yummi!

38-5778-large_1

Ugnstermometer- i’m coming for ya!

Skärmavbild 2013-12-21 kl. 19.10.37Och så baksten. Finns för 599:- med den där spaden på Bagaren & Kocken. Blir ett senare inköp. Tjena hej allihopa! Har ni fler tips- kommentera gärna!

Kommentera

