ATT SPARA.

Jag har alltid varit en slösa. Jag minns såväl när man var liten och läste böckerna om Spara och Slösa och hur jag redan då kunde identifiera mig med flickan i böckerna som köpte för mycket saker.. Jag började jobba som 13-åring och dagarna innan lön kunde jag gå till mina favoritaffärer och lägga undan det jag sen skulle unna mig när lönen kom. Levis var länge favorit. Och så blev jag vuxen. Började jobba på heltid, fick fasta utgifter men ändå kom inte lusten och förståelsen eller kanske snarare insikten i hur viktigt det är att spara till framtiden och ha en buffert osv. Eller helt omedveten har jag inte vart, det kan jag inte säga, men med tanke på hur mycket jag jobbat och hur lite jag sparade så måste jag ändå ge mig själv IG i ämnet.

Men så passerade jag 25. Och något hände. Jag kan inte minnas vad det avgörande var, men något bara hände. Idag har jag flera olika sparande. Dels har jag köpte aktier i olika företag, jag har ett investeringssparkonto, jag har flera olika fonder, Magnus och jag sparar en större summa på ett gemensamt konto och dessutom har jag ett kortsiktigt sparkonto hos min mamma, haha ja ni läste rätt, hos mamma. Jag är helt klart mer intresserad av att spara på både lång och kort sikt, men min slösa-sida finns där och jag älskar att jag göra saker, att äta gott, dricka gott, unna mig och andra och jag måste bevaka den sidan. Så mamma-lösningen funkar fint för oss båda =)

Idag sparar jag ca 25% av min lön varje månad på flera olika sätt. Nästan på så många sätt att jag inte riktigt har kontroll. Jag snubblade över denna sida (klick!) här om dagen och ska nog ta en närmare titt om det kan vara något för mig. Att leva är viktigt, att unna sig och må bra men att investera i sin framtiden genom att spara är oxå att unna sig. Jag är glad att jag äntligen känner så jag med.

 

 

Kommentera

